Case Study: Praxis City, de kleine buurtbouwmarkt

Recent heeft Praxis in Groningen een zogenaamde Praxis City winkel geopend. De 9e in een serie van 20 soortgelijke winkels in de stadsharten van de grote Nederlandse steden. Interessant want de trend in de markt is eerder schaalvergroting. Ook zijn de customer journey en de klantbeleving fundamenteel anders dan in de andere (Praxis) bouwmarkten. Reden om contact op te nemen met Richard Meijer, die als projectleider betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het Praxis City concept.

Eerste ideeën waren er 10 jaar geleden al

10 jaar geleden waren er al plannen voor de ontwikkeling van de City winkels, echter toen was de markt er nog niet klaar voor. Nu wel. Er is geruime tijd gewerkt aan het ontwikkelen van het concept. De randvoorwaarden om een bouwmarkt midden in een drukke winkelstraat neer te zetten bleken uitdagend, maar onder andere geholpen door de kennis uit andere (Maxeda) landen, is er een concept uitgerold dat past binnen de binnenstad. De Praxis City winkels hebben allen een oppervlakte van 250 tot 350 m2 (ongeveer 1/10e van een reguliere Praxis winkel) en zijn omgeven door minimaal 30.000 huishoudens in een straal van 1,5 km.

Service met een hoofdletter S

Naast dat de City winkels veel kleiner zijn is er nog iets anders, namelijk: de services. Zo is er een sleutel- en naamplaatjes service, kan je je banden er oppompen, kan je eenvoudig gereedschap huren en kan je een bolderkar of fietskar lenen. Maar wat echt interessant is, is dat Praxis een deel van de consumptiefase van de customer journey naar voren heeft gehaald. De klant kan zijn kleine klus namelijk in de winkel voorbereiden. In de klushoek, waar alle tools klaarleggen op de goed ingerichte werkbank. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt.

De ouderwetse ijzerwarenwinkel midden in de gemeenschap

Wat ook anders is dan de reguliere Praxis is dat de City winkel nog meer midden in de lokale community wil staan. De medewerkers doen er alles aan om de klanten uit de buurt te leren kennen en met ze mee te denken over hun kleine klus. De klant zoekt geen emmer latex maar wil zijn muren witten. Dan is het handig wanneer de medewerker de klant ook even attendeert op het afdekplastic en de schildertape. Er is in sommige winkels zelfs een samenwerking met Peerby, de app die je in staat stelt gereedschap (uit) te lenen aan je peers. Tenslotte worden de medewerkers geselecteerd op enthousiasme, contactvaardigheden en behulpzaamheid en krijgen ze de vrijheid om een stap extra te zetten voor de klant. Een voorbeeld: in de Groningse winkel was laatst een dame op leeftijd die een nieuw scharnier kwam kopen voor haar tv meubel. De medewerker adviseerde niet alleen het juiste scharnier maar is later die middag zelf het scharnier komen monteren. Dat is dus Praxis City, aldus Meijer.

Hoe verder?

De Praxis winkels zijn een grote hit gebleken en de komende tijd zal het aantal Praxis City winkels stijgen naar 20. Altijd dichtbij de klant en met een relevant assortiment. Dat laatste was nog best een uitdaging want het aantal meters schapruimte is maar heel beperkt voor een bouwmarkt. Nadat het initiële assortiment werd vastgesteld door de inkopers een testopstelling in te laten richten wordt het assortiment nu steeds aangepast op de lokale behoefte. De ene keer met iets meer Base producten (het relatief goedkope huismerk) en de andere keer met slimme aanbiedingen die inspelen op de lokale realiteit. In de weken voor de introductieweek van studenten worden bijvoorbeeld veel studentenkamers opgefrist voor de nieuwe bewoners. Praxis City is er dan voor deze eerstejaars met de juiste producten, advies op maat maar zeker ook met een praatje en een bakkie pleur.

Meer cases lezen?