Case Study: de omgekeerde klantbelofte van Palau

De republiek Palau is een van de kleinste landen van de wereld. Het land heeft 21.000 inwoners aldus Wikipedia die zijn verspreid over 340 eilanden. Erg klein dus, niet voor niets maakt het land deel uit van de regio Micronesië. The name says it all zullen we maar zeggen. Het is in de praktijk echter veel drukker dan deze 21.000 inwoners op de eilanden. Dit komt omdat Palau aantrekkelijk is voor toeristen. Ieder jaar trekt het eiland bijna 8x het aantal inwoners aan toeristen. En dat heeft positieve en negatieve effecten op het land. Om de negatieve effecten van de grote stroom aan toeristen tegen te gaan werd een campagne bedacht die een enorme impact heeft op het gedrag van de toeristen.

De Palau Pledge (de Palau belofte)

Het komt er op neer dat de inwoners van Palau het land willen conserveren voor de volgende generaties en dat de toeristen welkom zijn mits ze zich willen committeren aan de regels van het land. De overheid, toeristische instellingen en de inwoners van Palau werkten samen aan een manier om af te dwingen dat toeristen goed met het land omgaan tijdens hun bezoek. Bekijk de video hieronder om te zien hoe de campagne in elkaar zit en wat toeristen moeten beloven alvorens ze het land in kunnen.

Wat maakt deze campagne interessant?

Wat er met de Palau Pledge eigenlijk gebeurt is dat toeristen door een autoriteit (de douanebeambte) worden gevraagd een belofte te doen aan het land en deze expliciet te bevestigen middels een handtekening. Toeristen worden dus min of meer gedwongen een bewuste keuze te maken om op te komen voor het algemeen welzijn van Palau. Door de handtekening wordt de bewustwording van het milieuvriendelijk handelen veel groter dan wanneer men bijvoorbeeld slechts van iemand te horen krijgt wat ie wel of niet mag. Er is sprake van commitment, als toeristen eenmaal een kleine stap hebben gezet (de handtekening zetten) en een binding met Palau hebben. Hierdoor zijn ze eerder bereid om het gewenste gedrag te vertonen en zich ook meer bewust van het (eigen) gedrag. Ze willen consistent gedrag vertonen. Als je A zegt, moet je ook B zeggen.

Wat kunnen we hiermee?

De techniek die Palau hier succesvol (en awardwinning) inzet is ook te gebruiken voor marketeers als beïnvloedingstrategie. Het is mogelijk om commitment bij klanten, patiënten, collega’s of relaties te krijgen en zo gewenst gedrag te oogsten. De truc is om deze op het juiste moment te bekrachtigen met een symbool (zoals de handtekening in het paspoort in dit geval) in welke vorm dan ook. Je doet dan zelf geen klantbeloftes maar keert het als het ware om en je laat de klant een belofte maken waaraan hij zich bewust en onbewust graag houdt.

Tenslotte: het idee achter de campagne is natuurlijk goed maar de campagne zelf is ook geweldig om te zien. Kijk in dit kader ook een tweede filmpje over de Palau Pledge. Het laat met kinderen (de toekomst) en een reus (de grote stroom toeristen) prachtig de beweegredenen zien.

Meer cases lezen?