Case Study: de design stoel van Hornbach die je niet kunt kopen

Vaak zegt men dat de reis mooier is dan de bestemming en dat is in het geval van Hornbach ook zo. Neem nou de aankoop van een stoel. Natuurlijk kan je eenvoudig ergens een nieuwe stoel kopen wanneer daaraan behoefte is ontstaan of kan je een IKEA halffabricaat kopen en deze zelf in elkaar zetten. Maar Hornbach gaat verder, veel verder. Zie hieronder de teaser.

Je eigen design stoel

Hornbach vroeg de bekende ontwerper Sigurd Larsen een stoel te ontwerpen in het kader van de Hornbach Werkstück Editions (vooralsnog alleen in Duitsland). Wat bijzonder is, is dat je de stoel niet kan kopen. Wat je wel kan kopen zijn de materialen waaruit de stoel bestaat, hout, meubelband, bouten, moeren, etc. Op deze manier ontstaat er een echte uitdaging voor de klant en krijgt hij de mogelijkheid iets heel moois te maken.

Zelf bouwen – geen simpel project.

Je bouwt, wanneer je de materialen hebt verzameld, zelf de stoel. Geen voorgezaagd hout maar zelf zagen met een papieren zaagvorm. Hornbach heeft wel heel handig de ingrediënten van je designstoel op de site op een rijtje gezet. Het is natuurlijk wel een Hornbachstoel.

Waarom is dit interessant?

Wanneer we kijken naar de customer journey wordt je in de eerste fase uitgedaagd om een werkstuk te maken. Dit is een hele andere behoefte dan die aan een nieuwe stoel. Het is namelijk de behoefte aan een bouw-experience. Daarnaast is het bouwproces een groot onderdeel van de consumptiefase geworden. De consumptiefase bestaat hierdoor uit twee subfases. De uitdagende bouwfase en de reguliere gebruiksfase. Extra leuk is dat je vol trots over je eigen product kan vertellen en dat je hierdoor in de evaluatiefase meer tevreden zult zijn. Op youtube staan inmiddels meerdere filmpjes van mensen die met veel plezier en vol trots het werkstuk hebben gemaakt.

Ik heb er zin in om zo’n stoel te maken & benieuwd naar de volgende Hornbach werkstukken!

Bekijk hier ook andere case studies.