Case study: Olivery, de customer journey van olijfolie versimpeld
Je kunt er bijna niet omheen na een social media offensief waar je U tegen zegt. Er is een innovatie op komst op de high-end olijfolie markt. Een innovatie die de hele customer journey van een consument die olijfolie koopt op de kop zet. Super interessant om te volgen. Wat is de innovatie? Dat leggen de mensen van Olivery op kickstarter uit:
Reden genoeg om eens contact opnemen met de kickstarters van Olivery.
Niet voor alle olijfolieconsumenten
Olijfolie wordt in veel gerechten gebruikt. Of het nu is als basis voor pesto, om de kip in te bakken of om de salade op smaak te brengen. Olijfolie is de basis. Er zijn meerdere segmenten te onderscheiden op de groeiende* olijfolie markt. Het segment waar Olivery zich op richt zijn mensen vanaf een jaar of 30 die veel met voedsel bezig zijn. Consumenten die graag gezond eten en het niet erg vinden om iets meer te betalen voor een hoogwaardiger product. Ook gemak en tijdgebrek zijn belangrijke thema’s in deze doelgroep.
Refill service zonder gedoe
Goed, de doelgroep houdt dus van gemak en een premium product en lijkt bereid te zijn om hiervoor extra te betalen. Olijfolie kan zogezegd ook een luxe product zijn of (door de vaak fraaie verpakkingen) als cadeau dienen. Goed om te weten, maar wat gaat Olivery nu hiermee doen? Olivery heeft een slimme fles, of eigenlijk een houder, ontwikkeld die aanvoelt hoe vol de fles nog is en door middel van een app een automatische online heraankoop doet. Op deze manier zit je nooit zonder je heerlijke olijfolie en je ontvangt alleen je navulverpakking wanner de fles daadwerkelijk leeg is. Dit in tegenstelling tot andere abonnementsvormen die de huidige voorraad bij de klant niet kennen, zoals bijvoorbeeld de scheermesjes van Boldking die op vaste momenten naar je worden toegezonden. Olivery is dus zeg maar, de ECI die een nieuw boek stuurt zodra je het laatste hoofdstuk van je boek openslaat. Wat slim is, is dat in samenwerking met PostNL een navulverpakking is ontwikkeld die door de brievenbus kan. Je hoeft dus niet thuis te blijven voor je navulverpakking.
Een kortere customer journey
Wanneer we kijken naar een regulier aankoopproces van consumenten dan ziet de customer journey er over het algemeen zo uit:
In grote lijnen werkt het als volgt: de consument heeft olijfolie nodig voor gerechten die hij in de gedachten heeft of om zijn voorraad aan te vullen. Vervolgens vraagt hij zich af of het product op de reguliere boodschappenlijst voor de supermarkt moet of dat het wellicht bij een speciaalzaak gekocht moet worden (al dan niet online). Wanneer eenmaal duidelijk is dat het bij een speciaalzaak gekocht gaat worden wordt de afweging gemaakt bij welke. Vervolgens wordt het product gekocht, geconsumeerd en (uiterlijk wanneer de fles leeg is) wordt geëvalueerd of de investering in tijd en geld opwegen tegen het genoten product. Zo ja, volgt er een heraankoop. Zo nee, dan gaat de consument weer naar de zoekfase terug.
Het idee achter de innovatie van Olivery is dat de customer journey een stuk simpeler wordt. Zodra de eerste aankoop van de slimme fles (natuurlijk geleverd met volle fles premium kwaliteit olijfolie) is gedaan, is dit de klantreis.
Ik ben benieuwd welk gedrag (liters per gezin, aantal contactmomenten en aantal aankopen) de Olivery klant gaat laten zien en of de markt klaar is voor dit soort innovaties. Natuurlijk zijn er al meer initiatieven voor dit soort modellen. Denk bijvoorbeeld aan de Amazon Dash die je in staat stelt producten thuis te scannen en ze toe te voegen aan je Amazon boodschappenlijst. Maar daar moet je nog wel zelf een handeling voor verrichten en je eigen voorraad in de gaten houden. Olivery gaat een stap verder door te weten wat je voorraad is terwijl je consumeert. Er is nog niet geheel sprake van een automatische aankoop, want je moet nog wel akkoord geven maar het lijkt mij een kwestie van tijd tot je voorraadkast thuis altijd precies genoeg voorraad gaat bevatten. Toch?
*Zie ook dit achtergrondverhaal van de Rabobank over Olijfolie.